Przemysłu spożywczego nie oszczędzają wielkie przemiany, które zachodzą w innych częściach globu, czy branżach. Przemysł spożywczy również jest świadkiem pojawienia się nowych graczy i ofert, a także rozbijania konwencjonalnych modeli biznesowych.
Zmiany we wzorcach konsumpcji i oczekiwania nowych konsumentów przyspieszają, ale także, wyjaśniają zmiany zachodzące w ofercie Producentów.
Oto cztery najważniejsze zmiany i ich konsekwencje dla przemysłu spożywczego:
Focus na cenę
- Rozwój praktyk zapobiegających powstawaniu odpadów: zakup uszkodzonych owoców i warzyw po obniżonej cenie, powszechna dostępność torebek na resztki w branży gastronomicznej, rosnąca popularność żywności sprzedawanej luzem, odzyskiwanie niesprzedanej żywności itp.
- Rosnąca popularność produktów domowej produkcji i DIY dzięki informacjom z internetu i samouczkom internetowym.
- Spadek twardego rabatu i gwałtowny wzrost miękkiego rabatu: poszukiwanie najlepszych cen na zakupy przyjemnościowe, zmiany w aranżacji i wyglądzie sklepów detalicznych.
- Sukces strategii „cash-back” (nr 1 polityki lojalnościowej wśród detalistów, a następnie bezpłatne produkty lub prezenty).
- Zakup produktów spożywczych ze strony internetowej vente-privee e-commerce (np. MiamMiam: oferta opracowana przez stronę internetową vente-privee w celu zwiększenia sprzedaży produktów gastronomicznych: wina, szampany, foie gras itp.)
Poszukiwanie wygody
- Pojawienie się dogodnych opcji dostawy: drive-in, dostawa posiłków za pośrednictwem aplikacji (pyszne.pl, Uber)
- Przewidywanie potrzeb konsumenta na platformach e-commerce: spersonalizowane sugestie na podstawie poprzednich koszyków i kupowanych produktów (cross-promocja) w sklepach online.
Niechęć do ekspertów, zaufanie do innych użytkowników i rola komunikacji peer-to-peer.
- Popularność i rozwój krótkich ciągów dystrybucyjnych oraz rola bliskości z producentami.
- Wysokie oczekiwania dotyczące wygody dostaw i możliwości ich śledzenia.
- Oczekiwania konsumentów w zakresie identyfikowalności składników użytych w produkcji.
- Szeroko nagłaśnianie relacje medialne ze skandali związanych z produkcją i dystrybucją żywności.
- Sukcesy blogów kulinarnych, forów i dzielenia się społecznymi inicjatywami związanymi z żywnością.