Telekomunikacja i nowe technologie

 

Wzrasta wykorzystanie smartfonów i tabletów do celów osobistych i profesjonalnych. Mimo to operatorom coraz trudniej jest znaleźć nowe dźwignie wzrostu! Ten paradoks na rynku telekomunikacyjnym można częściowo wytłumaczyć głęboką transformacją konsumpcji oraz faktem, że oczekiwania konsumentów drastycznie  zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat.

 

Oto cztery najważniejsze zmiany i ich konsekwencje dla branży telekomunikacyjnej i nowych technologii:

 

Fokus na cenę

 

  • Rynek nieustannie ewoluuje i rozwija tanie oferty cyfrowe, nawet w segmencie business
  • Rosnące wykorzystanie przez ogół społeczeństwa niepłatnych środków komunikacji (Whatsapp, Snapchat, Skype).
  • Konsumenci często oddzielają od siebie zakupy dóbr technologicznych z różnych kategorii (smartfony i plan komunikacji kupowane osobno).
  • Ciągłe wzmacnianie uzasadnienia dla wydatków potrzebami gospodarstwa domowego.

 

Poszukiwanie wygody

 

  • Smartfon ciągle wzmacnia swoją dominację, jako główny kanał zakupów i konsumpcji kontentu (media, zakupy, komunikacja, rozrywka).
  • Fokus na ułatwieniach w korzystaniu z interfejsu: sterowanie głosem, rozpoznawanie odcisków palców, przewidywanie tekstu, automatyczne tłumaczenie.
  • Standaryzacja aplikacji o uproszczonej ergonomii i spersonalizowanych, płynnych, inteligentnych procesach (Voyages SNCF, Ventes Privées, RATP, Le BonCoin)
  • Komunikacja - marketingowa i prywatna konsumentów - rozwija się wyraźnie za pośrednictwem obrazów (Instagram, selfie itp.).

 

Niechęć do ekspertów, zaufanie do innych użytkowników i rola komunikacji peer-to-peer.

 

  • Wśród konsumentów nadal dominuje ostrożność w stosunku do operatorów, a także brak "bonusów" za długą obecność na rynkuco wiąże się ze wzrostem liczby skarg i roszczeń konsumentów.
  • Coraz większa popularność forów dyskusyjnych/ grup skupiających klientów tej samej marki, rekomendacje dobrych zakupów przez innych użytkowników (peer-to-peer), sprzedaż używanych urządzeń, dzielenie się treścią, poszukiwanie interesujących okazji.

 

Wypożyczanie zamiast posiadania

 

  • Rozwój rynku wynajmu smartfonów
  • Rosnąca popularność subskrypcji treści muzycznych, medialnych, wideo i streamingów.
  • Pojawienie się subskrypcji usług stop and go (Netflix, BeinSport, opcje operatora).