Rynek mobilności ulega rozdrobnieniu, musi pomieścić nowych graczy i staje się coraz bardziej konkurencyjny (co dzieje się również na wielu innych rynkach, takich jak media, czy usługi związane z zakwaterowaniem). Pasażerowie i podróżni korzystają teraz z wielu rozwiązań.
Oto pięć najważniejszych zmian i ich konsekwencje dla rynku mobilności.
Pojawienie się i wzrastająca popularność współdzielenia samochodów, powtarzające się wyszukiwania tanich ofert, oczekiwanie na zakup lub wybór oferty w ostatniej chwili to tylko niektóre z wielu przykładów, które dowodzą, że konsumenci stale dążą do obniżenia swoich kosztów!
Obecnie dostępnych jest wiele aplikacji na smartfony mających na celu uproszczenie transportu, a ludzie coraz częściej sprawdzają opinie innych klientów i szukają najlepszych okazji.
Na rynku usług transportowych rozwiązania peer to peer - łączące popyt i podaż - okazały się bardzo skuteczne. Dodatkowo w tym zakresie opinie innych użytkowników (peer-to-peer) są coraz częściej uwzględniane przez konsumentów i mają coraz większy wpływ na ich decyzje i zachowania.
W ciągu ostatnich lat pojawiły się nowe modele w zakresie mobilności, które nadal się rozwijają: car-sharing, carpooling, itp.
Dostosowywanie planu podróży poprzez łączenie różnych środków transportu, wymiana informacji o dobrych okazjach via social media, czy wprowadzanie na bieżąco modyfikacji w planach podróży w zależności od nieprzewidzianych okoliczności, o których dowiadujemy się z sieci społecznościowych, itp. Wszystkie te zmiany są znakami zwiększającej sie autonomii jednostek.