|
Boom na eCommerce na dobre rozpoczął się z początkiem pandemii i na stałe wpisał się w krajobraz zakupowy Polaków. Dla wielu konsumentów jest to często tańsza i atrakcyjniejsza alternatywa.
- 2022 rok był trudny dla polskich konsumentów, głównie ze względu na kilkukrotny wzrost kosztów utrzymania. Ceny mieszkań, kredytów, nośników energii czy żywności podrożały w zawrotnym tempie. Z drugiej strony, mieliśmy do czynienia ze zniesieniem wszelkich obostrzeń COVID-owych. Zdawać by się mogło, że wszystkie te czynniki będą działać na niekorzyść kanału online. Tak się jednak nie stało - eCommerce wzmacnia swoją pozycję wśród Polaków, jako kanał sprzedaży. – wyjaśnia Piotr Sztabiński, Zastępca Dyrektora Zarządzającego z OpinionWay Polska.
|
Na tej stronie prezentujemy tylko główne wyniki naszego badania. Badanie obejmowało 23 różnych rynków/ kategorii produktowych. Nasi badacze są do Państwa dyspozycji i chętnie przygotują dedykowaną prezentację wyników dla Państwa rynku, pogłębią z Państwem wyniki lub omówią aktualne wyzwania w Państwa sektorze.
INFLACJA ODCZUWALNYM PROBLEMEM POLAKÓW. ZMIENIA TAKŻE ECOMMERCE.
Wzrost cen pod koniec 2022 roku odczuwało w budżetach domowych ponad 9 na 10 Polaków (92%), przy czym ponad połowa z nich (62%) - w zdecydowanym stopniu. Dodatkowo, co piąty Polak robiący zakupy w sieci ocenia swoją sytuację materialną jako złą. Polacy, choć nie zawsze dokładnie rozumieją mechanizmy rynkowe, jednak dość precyzyjnie określają poziom inflacji w kraju, przeszacowując go nieznacznie (o 2,7 p.p.). Jak ta trudna sytuacja gospodarcza wpływa na zachowania eShopperów?
- Po pierwsze, zdajemy się nie dostrzegać realnych różnic w naszych zachowaniach zakupowych (albo cechuje nas – nie pierwszy raz w kontekście inflacji – wyjątkowo pozytywne nastawienie), bo tylko nieco ponad co trzeci eShopper (36%) spontanicznie przyznaje się do zmiany podejścia do swoich wydatków. Najczęściej oznacza to, że ostrożniej planujemy i podejmujemy nasze decyzje zakupowe – komentuje Nicolas Curtelin, Dyrektor Zarządzający OpinionWay Polska.
Po drugie, inflacja wpływa też na to, co kupujemy w sieci. Z czego rezygnują Polacy źle oceniający swoją sytuację materialną, czyli ci, których inflacja dotyka szczególnie wyraźnie? Najczęściej z książek, filmów i multimediów, ubrań i produktów modowych. W tej grupie zauważalnie mniej jest też eShopperów kupujących produkty dla zwierząt, jedzenie z dostawą i usługi streamingowe.
Po trzecie, na poziomie konkretnych zachowań widać, że polscy eShopperzy stosują szereg różnych strategii antyinflacyjnych. Jakich?
STRATEGIE OSZCZĘDZANIA PODCZAS eZAKUPÓW
Aż 76% z nich przyznaje, że szczegółowo planuje zakupu w sieci, 73% zastanawiało się nad tym, czy produkt jest im na pewno potrzebny, a 70% szukało witryny oferującej darmową dostawę lub szukało danego produktu w porównywarce cenowej, aby kupić go taniej.
Strategie dotyczące zakupów w Internecie Polaków w dobrej i złej sytuacji finansowej są dość podobne, jednak osoby oceniające swoją sytuację jako złą, częściej realnie rezygnowały z zakupu pewnych produktów, ponieważ były one za drogie.
ŁOWCY PROMOCJI
Co ciekawe, aktywne poszukiwanie promocji jest wśród polskich eShopperów raczej stylem zakupowym niż antyinflacyjną strategią. Dlaczego? Ci z Polaków kupujących w eCommerce, którzy źle oceniają swoją sytuację materialną lub też w dużym stopniu odczuwają skutki inflacji, nie wymieniają promocji i okazji istotnie częściej niż reszta eShopperów. Poza tym, ci którzy polują na promocje de facto kupują online więcej niż ogół i mają szerszy koszyk kupowanych kategorii produktowych. Są też bardziej entuzjastycznie nastawieni do eZakupów i prawie połowa z nich robi zakupy online częściej i kupuje więcej niż rok wcześniej.
ZMIANY W TRENDACH W STOSUNKU DO POPRZEDNIEGO ROKU
Po post-pandemicznym powrocie do offline’owych kanałów sprzedaży, w 2022 roku Polacy znów chętniej korzystali z zakupów online. Przeciętny eShopper kupował produkty z 6 z 23 monitorowanych kategorii. Oznacza to wzrost, bo w roku 2021 było to średnio 5,4 kategorii. Obecnie do najpowszechniej kupowanych produktów w online należą produkty drogeryjne, moda, hobby i rozrywka. Są one w koszykach ponad połowy robiących zakupy online. W porównaniu do roku 2021, szczególnie zyskują takie produkty, jak chemia i środki czystości, karma i produkty dla zwierząt, produkty szkolne oraz żywność pakowana (eGrocery). Tymczasem liczba Polaków zainteresowanych kosmetykami kolorowymi i produktami dla dzieci i niemowląt zmniejsza się stopniowo z roku na rok.
DLACZEGO POLACY WYBIERAJĄ ZAKUPY ON-LINE?
Tak jak w przypadku tradycyjnych kanałów sprzedaży, tak i podczas zakupów online kluczowe dla nabywcy jest dobre doświadczenie ze sklepem. Wbrew obiegowej opinii nie liczy się tylko cena, gdyż każdy z nasz w mniej lub bardziej świadomy sposób operuje trzema shopperowymi zasobami. Są to: czas, pieniądze oraz zaangażowanie i energia, jaką pożytkujemy na zakupy. Każde rozwiązanie w eCommerce, które pozwala zaoszczędzić te zasoby będzie składało się na dobre doświadczenie zakupowe. A to jest – jak widzimy z badania – dość powszechne wśród polskich eShopperów, bo prawie 6 na 10 kupujących online w ostatnim czasie została pozytywnie zaskoczona w trakcie zakupów. Najczęściej pozytywne doświadczenia zakupowe wiązały się z zakupami na platformie Allegro, a najczęstszym powodem dobrego shopping experience - szybka dostawa.
Negatywne doświadczenia deklaruje zdecydowanie mniej kupujących online, bo tylko 1/6 polskich eShopperów przyznaje, że spotkała się z przykrą sytuacją podczas niedawnych zakupów. Najczęściej wiązało się ono z otrzymaniem wadliwego produktu lub długim czasem oczekiwania na zamówienie.
Dostawa w ogóle jest kluczowa dla budowania zadowolenia w eCommerce – aż 57% eShopperów chciałoby, aby produkt dostarczony został za darmo. Prawie połowa badanych oczekuje również możliwości skorzystania z paczkomatu oraz braku dodatkowych kosztów w przypadku zwrotu produktu.
Dzięki pozytywnemu doświadczeniu zakupowemu, do sklepów i platform polecanych przez największą grupę polskich eShopperów należą Zooplus, Allegro i Zalando. Analiza działań tych eRetailerów wyraźnie pokazuje rozmaite strategie budujące pozytywny shopping experience. Należą do nich między innymi atrakcyjne bonusy i programy lojalnościowe, a także dogodne sposoby dostaw.
PERSPEKTYWA NA DALSZY ROZWÓJ
Czy takie optymistyczne dane powinny dziwić? Chyba nie. Polski e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków na całym świecie i niezależnie od źródeł lokuje się w drugiej dziesiątce najbardziej dynamicznych rynków na świecie. eCommerce przeszedł w naszym kraju "próbę ognia” w trakcie pandemii i wielu nabywców przekonało się o zaletach zakupów w tym kanale. Podobnie sami merchanci. Pozostaje więc być czujnym na nowe inicjatywy i oferty, które będą pojawiały się w polskim handlu online w roku 2023.
O Raporcie
Barometr eCommerce to coroczny raport przygotowywany agencję badawczą OpinionWay Polska od 2020 roku. Przygotowywany jest na podstawie badania ilościowego przeprowadzanego metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). Raport Barometr eCommerce 2023 powstał w oparciu o dane zebrane w listopadzie 2022 roku. W badaniu tym udział wzięło 1155 dorosłych Polaków, którzy dokonują zakupów online. Próba była reprezentatywna dla populacji Polski.
Raport dostępny online prezentuje jedynie główne wyniki naszego badania. Badanie obejmowało 23 różnych rynków/ kategorii produktowych. Nasi badacze są do Państwa dyspozycji i chętnie przygotują dedykowaną prezentację wyników dla Państwa rynku, pogłębią z Państwem wyniki lub omówią aktualne wyzwania w Państwa sektorze.
Kontakt w sprawie raportu:
Nicolas Curtelin, General Manager
nicolas.curtelin@opinion-way.com; m: +48 601 174 257
Piotr Sztabiński, Deputy General Manager
psztabinski@opinion-way.com; m:+48 505 464 905
O OpinionWay Polska
OpinionWay to międzynarodowa grupa firm badawczych, założona w 2000 roku w Paryżu. Od początku 2020 roku obecna w Polsce jako OpinionWay Poslka Sp. z o.o..