Jedzenie i żywność

 

Przemysłu spożywczego nie oszczędzają wielkie przemiany, które zachodzą w innych częściach globu, czy branżach. Przemysł spożywczy również jest świadkiem pojawienia się nowych graczy i ofert, a także rozbijania konwencjonalnych modeli biznesowych.

Zmiany we wzorcach konsumpcji i oczekiwania nowych konsumentów przyspieszają, ale także, wyjaśniają zmiany zachodzące w ofercie Producentów.

 

Oto cztery najważniejsze zmiany i ich konsekwencje dla przemysłu spożywczego:

 

Focus na cenę

 

  • Rozwój praktyk zapobiegających powstawaniu odpadów: zakup uszkodzonych owoców i warzyw po obniżonej cenie, powszechna dostępność torebek na resztki w branży gastronomicznej, rosnąca popularność żywności sprzedawanej luzem, odzyskiwanie niesprzedanej żywności itp.
  • Rosnąca popularność produktów domowej produkcji i DIY dzięki informacjom z internetu i samouczkom internetowym.
  • Spadek twardego rabatu i gwałtowny wzrost miękkiego rabatu: poszukiwanie najlepszych cen na zakupy przyjemnościowe, zmiany w aranżacji i wyglądzie sklepów detalicznych.
  • Sukces strategii „cash-back” (nr 1 polityki lojalnościowej wśród detalistów, a następnie bezpłatne produkty lub prezenty).
  • Zakup produktów spożywczych ze strony internetowej vente-privee e-commerce (np. MiamMiam: oferta opracowana przez stronę internetową vente-privee w celu zwiększenia sprzedaży produktów gastronomicznych: wina, szampany, foie gras itp.)

Poszukiwanie wygody

 

  • Pojawienie się dogodnych opcji dostawy: drive-in, dostawa posiłków za pośrednictwem aplikacji (pyszne.pl, Uber)
  • Przewidywanie potrzeb konsumenta na platformach e-commerce: spersonalizowane sugestie na podstawie poprzednich koszyków i kupowanych produktów (cross-promocja) w sklepach online.

Niechęć do ekspertów, zaufanie do innych użytkowników i rola komunikacji peer-to-peer.

 

  • Popularność i rozwój krótkich ciągów dystrybucyjnych oraz rola bliskości z producentami.
  • Wysokie oczekiwania dotyczące wygody dostaw i możliwości ich śledzenia.
  • Oczekiwania konsumentów w zakresie identyfikowalności składników użytych w produkcji.
  • Szeroko nagłaśnianie relacje medialne ze skandali związanych z produkcją i dystrybucją żywności.
  • Sukcesy blogów kulinarnych, forów i dzielenia się społecznymi inicjatywami związanymi z żywnością.